Nat på Museet_Zoologisk Museum 4

Folkeskole-
elever får
grund-
forskning i undervis-
ningen

Videnskabsår22 vil vække folkeskoleelevers nysgerrighed med 10 videoer og tilhørende lærervejledninger. Videoerne, Nat på museet giver seeren eksklusiv adgang til science museer efter lukketid.

I hver video bliver en helt grundlæggende videnskabelig erkendelse præsenteret på en spørgende, nysgerrig måde. De to børn Vera og Salam er værter, og en fagperson går på hvert museum i dybden med en erkendelse, der skal give eleverne lyst til at stille spørgsmål og vide mere. Museumsgenstandende på forskellige museer danner rammen om fornemmelsen af en nat på museet og giver samtidig konkrete eksempler på de emner, der bliver formidlet.

De 10 videoer med lærervejledninger er produceret af Videnskabsår22 til undervisningsbrug i folkeskolen. Hver erkendelse er baseret på grundforskning – en forskningstilgang, der søger ny viden og bredere forståelse af verden uden et specifikt forskningsmæssigt mål. Den ene erkendelse, at “alt liv har udviklet sig gennem evolution” stammer eksempelvis fra Charles Darwins grundforskning, der startede den i dag anerkendte evolutionsteori. Her besøger Vera og Salam Zoologisk Museum.

Videnskabsår22 har i samarbejde med Astra skabt lærervejledninger, der ud fra videoerne skal inspirere lærere til at undervise i grundforskning gennem de 10 videnskabelige erkendelser, der er alle blevet til på grund af grundforskning. Projektet er et produkt af Videnskabsår22’s fokus på vores afhængighed af grundforskningen for at opnå FN’s verdensmål. På den måde sætter Videnskabsår22 fokus på det allerede hos folkeskoleelever – den unge del af befolkningen, som er Danmarks fremtid.

Del denne side

Seneste nyheder

Luk